Connect with us

Gaming

Mutropolis Recension: Klassiskt peka och klicka-spel för alla äventyrsfans

Genren av klassiska pek-och-klicka-äventyrsspel, som överlevde sin ”guldålder” på 1990-talet, främst tack vare mästarnas arbete från företag som Lucasfilm Games / Lucas Arts och Sierra On-line, har sjunkit in i det nya årtusende. i glömska, men föddes på nytt under nya förhållanden – om än i en något annan viktkategori.

Varje månad – eller till och med varje vecka – på olika plattformar, inklusive Steam och Itch.io, publiceras många verk av nya generationens indieförfattare som uppfostrades i sin tid på samma oförgängliga klassiker; inte alla visar sig vara av samma kvalitet, och desto mer förtjänar förlagens arbete förtjänar respekt, både hjälper nybörjare och gör ett slags urval av projekt som är mest värda allmänhetens uppmärksamhet. Luna: The Shadow Dust and The Longing.

mutropolis

Mutropolis sticker ut mot bakgrunden av dessa senare på grund av bristen på speciella innovationer när det gäller spel: vi har faktiskt mest framför oss att inte heller det klassiska pek-och-klicka-äventyret. Lyckligtvis lyckades författarna göra det vanliga spelet väldigt spännande.

Mutropolis är debutprojektet i den Madrid-baserade Pirita Studio, som bara har två unga författare: Beatrice Gascon var ansvarig för den konstnärliga sidan av projektet, medan Juan Pablo Gonzalez tog över programvaran och de musikaliska delarna – faktiskt är spelet deras gemensamma skapande. Såväl som handlingen, som här mildt sagt inte är den mest kända: händelserna utvecklas redan 5000 e.Kr. för nästan tre tusen år sedan – någonstans 2200 – inträffade en katastrof av okänd natur på jorden och de överlevande mänsklighetens representanter flyttade till Mars. Det är här vi många århundraden senare möter vår hjälte, en ung rödhårig glasögon som heter Henry Dijon: han är en arkeolog från ett lokalt universitet som går till utgrävning på jorden som en del av en expedition ledd av den gamla (och en lite frånvarande) Professor Totel.

Som du kanske gissar kunde spanjorerna inte skryta med en speciell budget, och därför är introduktionsvideon med en introduktion till denna plot extremt kort och inte särskilt informativ här. Men för en lite mer detaljerad bekantskap med bakgrunden släppte författarna ett speciellt minispel Mutropolis: Mars Episodes för några år sedan, tillgängligt gratis. Tillverkad på samma Visionaire Studio-motor, kommer den här ”prologen” att låta oss under några minuter testa oss själva i rollen som samma professor Totel, tala på en vetenskaplig konferens med en berättelse om hans planer på att upptäcka Mutropolis – och försöka övertyga. de samlade kollegorna och rivalerna om behovet av att finansiera detta är hans projekt genom att välja ”rätt” repliker från flera möjliga alternativ.

MutropolisKlistrat in 108

Vi har stött på arkeologer i framtidens fantasivärld mer än en gång i äventyrsspel, till exempel i Heaven’s Vault- Men i Mutropolis känns inte fördomarna mot science fiction särskilt. Livet för forskare från 50-talet skiljer sig inte så mycket från idag, och ingen kommer att låta oss åka till Mars och i allmänhet ut i rymden – snarare görs datering av händelser med en alltför avskild tid för humor: Mars-kolonisterna vet lite om det jordiska verkligheten från det förflutna, och därför befinner de sig ofta i roliga situationer och försöker bestämma syftet med den här eller den andra fossila artefakten eller yrket av någon historisk personlighet under 1900-talet. Det konstigaste och mest ovanliga i handlingen – men anges i beskrivningen av spelet,

Klistrat in 107

Spelets grafik, trots dess något postapokalyptiska miljö, är gjord i ljusa färger med en övervägande av grönt (vilket bara är ganska logiskt: naturen kommer snabbt till sin rätt på civilisationens ruiner). Bakgrundsbilderna – av vilka det finns mer än femtio förklarade här – gjordes av Beatrice Gascon för hand och ser ganska snygga ut, även om de inte skiljer sig åt i särskild detaljutformning, liknar enkla akvarellritningar; figurerna på karaktärerna visade sig vara lite mer kontroversiella på grund av viss stilisering: kanske inte alla kommer att tycka om benmatcherna till Henry och hans vänner. Förresten har vi få skådespelare: förutom vår huvudperson och professor Totel inkluderar expeditionen ytterligare två tjejer, den blonda Karlat och brunetten Cobra, två mörklädda tvillingbröder Luke och Mikro,

Lite senare kommer två av samma forntida egyptiska gudar att läggas till i antalet huvudpersoner; Dessutom kommer vi att träffa flera andra människor, både med bosättarna på Mars och med ättlingarna till de inhemska jordborna, som mirakulöst överlevde katastrofen. Röstskådespelet i spelet är uteslutande engelska, men översättningen i form av undertexter – ganska hög kvalitet – finns på ytterligare nio språk.

Mutropolis 1

Liksom alla klassiska äventyrsspel skiljer sig Mutropolis från en tredjepersonsperspektiv och rent ”mus” -kontroll: den högra knappen på manipulatorn används inte på något sätt, och den vänstra knappen är ansvarig för allt – som för att flytta Henry över skärmen. (symbolen för att flytta till en angränsande plats är en cirkel med en svans och en prick i mitten; dubbelklicka på den innebär en omedelbar förändring av landskapet) och för inspektion, tagande eller användning av aktiva objekt (de är signerade och markeras av en annan förändring i markörformen, men det finns inget sätt att markera deras förmåga). Inventeringen kallas upp genom att vrida på mushjulet eller trycka på ”I” -tangenten – vi har det mycket rymligt och låter dig kombinera utvalda objekt, men för att inspektera dem måste du överföra dem till ögonikonen som visas på sidan.

Kanske är gåtorna just den mest anmärkningsvärda fördelen med skapandet av Pirita Studio, och detta trots att de alla är rent sökbaserade här, det vill säga de kommer ner till att samla in, kombinera och använda rätt objekt på rätt platser. Kommunikation med karaktärerna är också närvarande, men det finns inte så många ämnen för samtal, och det finns nästan inget behov av att välja linjer alls. Å andra sidan uppnås en imponerande nivå av komplexitet genom den lokala öppenheten i den lokala världen mot bakgrund av en allmän tendens till förenkling.

Handlingen i Mutropolis är strikt uppdelad i tre kapitel, men det första av dem, mycket kammare i skala, spelar rollen som en prolog och slutförs på några minuter, medan vi i de andra två har ett dussin platser samtidigt på vår bortskaffande – och samtidigt flera uppgifter att slutföra. Att försöka alla möjliga åtgärder genom banal mekanisk uppräkning är knappast intressant, och det vore inte särskilt tillrådligt att göra detta på grund av de många tillgängliga alternativen. Detta innebär att du måste gräva dig in i författarnas logik, som inte är helt standard här, men ändå fascinerande nog för att inte ge upp passagen halvvägs, utan att fortsätta forska, jämföra allt du såg och hört – och försök hitta rätt lösning.

Vad vi än måste göra redan i det andra kapitlet i spelet – och göra en sammansättning av den (påstås) efterlysta brottslingen och leta efter Internet på jakt efter information om avlägsna händelser under 1900-talet och öppna flera kassaskåp i rad ( inklusive genom att manipulera nykonstruerade huvudnycklar) och ta fingeravtryck och till och med ändra årstiderna inom ramen för en enda universitetsbarnskola. I det tredje och sista kapitlet kommer denna typ av underhållning att kompletteras med operationer med en karta och skattejakt, kommunikation med de infödda på det forntida och glömda språket ”emoji”, lärobok tre försök ™, samt – slutligen – möjlighet att spela som en liten robot Max, när grafiken snabbt pixlas,

I allmänhet, förutom den traditionella jakten på valfria ångprestationer, tar passeringen av Mutropolis ungefär nio timmar – en period inte alls en rekord, men intrycket av spelet är extremt trevligt, som ett av de bästa äventyrsspelen som har dykt upp de senaste åren. Utan några experimentella innovationer när det gäller spel, med en kontroversiell plot när det gäller logik och med en enkel visuell design, lyckades Pirita Studio utrusta det klassiska spelet med en hel uppsättning originella, intressanta och måttligt komplexa pussel. Bästa rekommendationerna för alla äventyrsfans!

Slutsats

Mutropolis är ett klassiskt pek-och-klicka-äventyrsspel med originella och svåra pussel. Det är en bra present till fans av genren!