Connect with us

Högtalare

LG SN8Y Test: Cool soundbar med många funktioner

Under de senaste åren har LG introducerat mycket kompetenta och ibland till och med enastående soundbars, drivna av bidrag från det brittiska Hi-Fi-märket Meridian. Därför fortsätter samarbetet, och dess senaste frukt är SN8Y soundbar. Detta kompakta LG musikcenter erbjuder mycket för sitt pris. Och allt tack vare stöd för Dolby Atmos och ljudschemat 3.1.2. Ombord finns också funktioner för Google Assistant, Chromecast och rumskalibrering.

I den föreslagna LG SN8Y-granskningen kommer vi att titta närmare på soundbarfunktionaliteten och dess tekniska egenskaper. Och i slutet kommer vi att försöka dra slutsatsen om innehållet matchar dess prislapp.

Design

I en serie av årliga förändringar i LG soundbar-linjer är det ibland svårt att märka innovationer. Låt oss uttrycka det enkelt: nya soundbars tenderar att likna mycket på sina föregångare. LGs industriella designspråk har knappt utvecklats. Detta är inte nödvändigtvis en brist, det är bara en observation. Så när det gäller SN8Y är det inte förvånande eller nytt att soundbaren liknar SL8YG.

Men designstålhet svika inte. SN8Y är utan tvekan välbyggd och relativt osynlig i rummet (förutsatt att du naturligtvis tog bort den enorma logotypen). Det finns också framgångsrika lösningar.

Det är trevligt att LG placerar en enkel bildskärm bakom högtalargallret, som dämpar efter ett tag för att inte distrahera från att titta på filmer. SN8YG mäter 106 cm i bredd, vilket är något mindre än många toppmodeller. SN8Y är en soundbar med en 3.1.2-konfiguration. Stereoradiatorer plus en mittkanal och två höjdkanaler ger en tredimensionell uppfattning. Ljudet från höghöjdskanalerna fördelas av två högtalare högst upp på enheten. Därför är det bättre att inte placera denna soundbar i en skåpsnisch eller helt under TV: n så att högtalarna ser fritt mot taket.
LG SN8Y - design

Den kan också hängas på väggen, det nödvändiga fästet ingår. Liksom många Atmos-ljudfält hänger SN8Ys smala sida mot väggen, som inte är särskilt stark. SN8YG kan utökas med ett par trådlösa bakre högtalare, vilket gör den till en 5.1.2 soundbar.

Anslutningar

Denna soundbar har inte många anslutningar, vilket är helt naturligt för detta pris. Förutom HDMI 2.1-porten med eARC finns det en HDMI-utgång för anslutning till en TV.

Du kan ansluta en annan enhet till den (till exempel en konsol eller TV-avkodare). Det finns också en optisk ingång som kan användas för en ljudenhet eller en andra spelkonsol. Det är möjligt att spela musikfiler från en USB-lagringsenhet, men det är inte helt praktiskt. Bättre att använda en ljudspelare med din skärm. Streaming via Bluetooth eller Wi-Fi (Chromecast) är mycket bekvämare. För audiofiler finns det möjlighet att spela högupplösta PCM-ljudformat upp till 192 kHz / 24-bit.
LG SN8Y - bynthatqc

Konfiguration och hantering via Google

LG är ett stort fan av Googles ekosystem. De flesta ljudfält från de senaste åren har kommit med Chromecast och kan anpassas med Google Home-appen på en smartphone. Fördelen är uppenbar – att ansluta till ett WiFi-nätverk är väldigt enkelt. Vi öppnar Home och det finns en möjlighet att applikationen omedelbart anger närvaron av en enhet för konfiguration. Efter några klick är SN8Y redan online.

LG soundbars styrs inte bara via Google Assistant. De har också en mikrofon för direkt kommunikation med den smarta assistenten. SN8Y kan förstå röstkommandon även om kommandot är adresserat till andra smarta hem-enheter. Innan en film kan du till exempel be soundbar att dämpa lamporna i rummet. Det är lite ovanligt, men bekvämt och roligt.

Chromecast-inbyggt stöd är en enorm fördel för dem som vill lyssna på musik. Support är inbyggt i apparna för nästan alla streamingtjänster, inklusive Spotify, YouTube Music och Apple Music. Du kan lyssna på dina egna musikfiler genom att välja dem från DLNA-aktien i vissa applikationer (till exempel BubbleUPnP). Alternativt kan detta göras via LG Wi-Fi Speaker-appen.

Ljudlägen

Kännetecknet för den nya LG SN8Y Soundbar är AI Sound Pro-funktionen. Det avgör vilket ljudläge som är mest lämpligt för det visade innehållet. När du till exempel strömmar musik via Chromecast slår soundbar på musikläget (du kan naturligtvis också välja det manuellt). AI Sound Pro lägger till bas till filmer. Vi kan anta att tittarna litar på det automatiska valet efter ett tag.

SN8Y soundbar lovar att förbättra ljudet av musik och filmer samtidigt som det kompenserar för rumsakustik. När allt kommer omkring introducerar dessa hårda golv eller jättegardiner en bullrig ton i ljudet som inte matchar skaparnas avsikter. Det finns kalibreringsprogramvara för att korrigera denna effekt. Avancerade lösningar som Dirac kan göra mycket, men kräver mycket kunskap och dyra enheter.

LG SN8Y - översikt

AI-rumskalibreringen som LG presenterar i år letar efter en sweet spot. Det belastar inte användaren med omfattande manuella mätningar med speciella mikrofoner som behöver flyttas i rymden. Funktionen kan installeras via LG WiFi Speaker-appen med en enkel steg-för-steg-plan.

AI-rumskalibrering är mycket snabb. Alla testtoner spelas upp på ungefär en minut. Förresten, vid en ganska hög volym är det bättre att inte kalibrera kl. I slutet av mätningen kan du spela ett testljud med eller utan inställningar för att bestämma vilken som är att föredra för dig.

När du tittar på vissa filmer märks en liten obalans mellan kanaler i rymden. Centret är för dominerande. Och det faktum att du kan ställa in enskilda kanaler via LG-appen är ett stort plus. Du kan ersätta saldot. När det gäller TV-program och filmer med stereoljud är riktigt bra resultat svårare att få.

Slutsats

LG SN8Y soundbar, även om den representerar ingångsnivån i LGs premium soundbar-linje för 2020, har några ganska bra specifikationer. Stereoljud med en mittkanal återges bra. Anständiga främre höjdkanaler ger imponerande 3D-nedsänkning.

Detta resulterar i en mycket mer uppslukande och uppslukande filmupplevelse än konventionella TV-högtalare. Kanske dyra soundbars med mer avancerade inställningar och låter bättre. Men det är ett annat pris också. LG SN8Y sticker ut med en mängd avancerade funktioner som Chromecast, Google Assistant och kraftfull rumskalibrering. Så ”åtta” är en ganska värdig enhet för sitt pris.